Skip to main page content
U.S. flag

An official website of the United States government

Dot gov

The .gov means it’s official.
Federal government websites often end in .gov or .mil. Before sharing sensitive information, make sure you’re on a federal government site.

Https

The site is secure.
The https:// ensures that you are connecting to the official website and that any information you provide is encrypted and transmitted securely.

Access keys NCBI Homepage MyNCBI Homepage Main Content Main Navigation
Review
. 2022 Oct;47(5):401-409.
doi: 10.1007/s00059-022-05138-2. Epub 2022 Sep 12.

Cardiorenal benefits of mineralocorticoid antagonists in CKD and type 2 diabetes : Lessons from the FIGARO-DKD trial

Affiliations
Review

Cardiorenal benefits of mineralocorticoid antagonists in CKD and type 2 diabetes : Lessons from the FIGARO-DKD trial

Hermann Haller. Herz. 2022 Oct.

Abstract

Diabetic kidney disease (DKD) develops in almost half of all patients with diabetes and is the most common cause of chronic kidney disease (CKD) worldwide. Despite the high risk of chronic renal failure in these patients, only few therapeutic strategies are available. The use of renin-angiotensin system blockers to reduce the incidence of kidney failure in patients with DKD was established years ago and remains the hallmark of therapy. The past 2 years have seen a dramatic change in our therapeutic arsenal for CKD. Sodium-glucose co-transporter‑2 inhibitors (SGLT2s) have been successfully introduced for the treatment of CKD. A further addition is a novel compound antagonizing the activation of the mineralocorticoid receptor: finerenone. Finerenone reduces albuminuria and surrogate markers of cardiovascular disease in patients who are already on optimal therapy. In the past, treatment with other mineralocorticoid receptor antagonists was hampered by a significantly increased risk of hyperkalemia. Finerenone had a much smaller effect on hyperkalemia. Together with a reduced effect on blood pressure and no signs of gynecomastia, this therapeutic strategy had a more specific anti-inflammatory effect and a smaller effect on the volume/electrolyte axis. In the FIDELIO-DKD study comparing the actions of the non-steroidal mineralocorticoid receptor antagonist finerenone with placebo, finerenone reduced the progression of DKD and the incidence of cardiovascular events, with a relatively safe adverse event profile. In this article, we summarize the available evidence on the cardioprotective and nephroprotective effects of finerenone and analyze the molecular mechanisms involved. In addition, we discuss the potential future role of mineralocorticoid receptor inhibition in the treatment of patients with diabetic CKD.

Die diabetische Nephropathie ist eine der häufigsten Ursachen der chronischen Nierenerkrankungen und entwickelt sich bei ungefähr der Hälfte aller Patienten mit Diabetes mellitus. Trotz der Häufigkeit der Erkrankung sind die therapeutischen Strategien für die diabetische Nephropathie begrenzt. Lange Zeit war v. a. der Einsatz von Inhibitoren des Renin-Angiotensin-Systems verbunden mit der Blutdrucksenkung die Grundlage der Therapie. In den letzten Jahren sind neue interessante Therapiestrategien eingeführt worden. Zum einen handelt es sich um die sog. SGLT-2-Inhibitoren („sodium–glucose co-transporter‑2 inhibitors“), welche die Progression der chronischen Nierenerkrankung und die Inzidenz der terminalen Niereninsuffizienz nachhaltig beeinflussen. Zum anderen besteht eine Therapiestrategie in neuen Inhibitoren der Mineralokortikoidrezeptoren. Der neue, nichtsteroidale Mineralokortikoidrezeptorantagonist Finerenon reduziert die Albuminurie sowie Surrogatparameter kardiovaskulärer Erkrankungen bei Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz und Diabetes, die bereits unter optimaler Therapie stehen. Eine der wichtigen Vorteile dieser Therapiestrategie ist die geringere Auswirkung auf den Kaliumhaushalt als bei anderen Mineralokortikoidrezeptorantagonisten. Dies ist auf eine spezifischere Wirkung dieser Substanz auf Inflammation und Fibrose bei geringerer Wirkung auf den Volumen‑/Elektrolythaushalt und damit auf den Blutdruck zurückzuführen, auch trat keine Gynäkomastie auf. In der FIDELIO-DKD-Studie zum Vergleich der Wirkung von Finerenon mit Placebo verminderte sich unter Finerenon das Fortschreiten der diabetische Nephropathie und die Inzidenz kardiovaskulärer Ereignisse bei einem relativ günstigen Nebenwirkungsprofil. In der vorliegenden Arbeit wird die verfügbare Evidenz zu den kardioprotektiven und nephroprotektiven Wirkungen von Finerenon zusammengefasst und die beteiligten molekularen Mechanismen ausgewertet. Darüber hinaus wird der potentielle zukünftige klinische Stellenwert des Mineralokortikoidrezeptorantagonismus in der Therapie der diabetischen Nephropathie erörtert.

Keywords: Cardiovascular risk; Diabetic kidney disease; Hyperkalemia; Inflammation; Microvasculature.

PubMed Disclaimer

Similar articles

Cited by

References

    1. Jager KJ, Kovesdy C, Langham R et al (2019) A single number for advocacy and communication-worldwide more than 850 million individuals have kidney diseases. Nephrol Dial Transplant 34:1803–1805 - PubMed - DOI
    1. Alicic RZ, Rooney MT, Tuttle KR (2017) Diabetic kidney disease: challenges, progress, and possibilities. Clin J Am Soc Nephrol 12:2032–2045 - PubMed - PMC - DOI
    1. Brenner BM, Cooper ME, de Zeeuw D et al (2001) Effects of losartan on renal and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes and nephropathy. N Engl J Med 345:861–869 - PubMed - DOI
    1. Lewis EJ, Hunsicker LG, Clarke WR et al (2001) Renoprotective effect of the angiotensin-receptor antagonist irbesartan in patients with nephropathy due to type 2 diabetes. N Engl J Med 345:851–860 - PubMed - DOI
    1. Sarafidis P, Ferro CJ, Morales E et al (2019) SGLT‑2 inhibitors and GLP‑1 receptor agonists for nephroprotection and cardioprotection in patients with diabetes mellitus and chronic kidney disease. A consensus statement by the EURECA‑m and the DIABESITY working groups of the ERA-EDTA. Nephrol Dial Transplant 34:208–230 - PubMed - DOI

MeSH terms

LinkOut - more resources